Modul 1: Príjem a práca
Prihláste svoju triedu na bezplatné zážitkové vzdelávanie 5peňazí. Tento modul je určený pre základné aj stredné školy.
Vzdelávanie prebieha v priestoroch NBS v Bratislave a v regionálnych vzdelávacích centrách 5peňazí v Banskej Bystrici, Kremnici a Košiciach.
1. Vzdelávanie pre 1. stupeň základných škôl
Vzdelávací modul v trvá 120 minút a pomáha žiakom lepšie pochopiť hodnotu peňazí v kontexte práce. Príbeh histórie peňazí im objasní prečo peniaze vznikli a aké platidlá sa používali v minulosti. Zistia akú funkciu plnili cechy a vyskúšajú si fungovanie výmenného obchodu rôznych remeselníkov. Súťažnou formou sa naučia rozdiel medzi príjmami a výdajmi. Súčasť vzdelávania obsahuje aj praktickú časť v ktorej si žiaci vyskúšajú rozdeľovať peniaze v rodinnom rozpočte.
Vzdelávanie napĺňa tieto ciele Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.2
- Vysvetliť vzťah ľudská práca – peniaze. (Téma 3, Čiastková kompetencia 1, Úroveň 1)
- Opísať, čo sú osobné príjmy človeka. (Téma 2, Čiastková kompetencia 1, Úroveň 1)
- Roztriediť príjmy do domácnosti a výdavky na domácnosť. (Téma 2, Čiastková kompetencia 2, Úroveň 1)
- Opísať, za čo všetko sa v domácnosti platí (Téma 3, Čiastková kompetencia 4, Úroveň 1)
2. Vzdelávanie pre 2. stupeň základných škôl
Vzdelávací modul pre 2. stupeň trvá 180 minút a žiakom pomáha lepšie pochopiť súvislosti medzi svojimi záujmami a silnými stránkami v kontexte výberu budúceho povolania. Počas vzdelávania si žiaci vyskúšajú rolu svojho preferovaného povolania, za ktorú získajú mzdu. Naučia sa orientovať v pojmoch hrubá a čistá mzda a dozvedia sa o základoch daňovo-odvodového systému na Slovensku na konkrétnych príkladoch.
Praktickú časť vzdelávania tvorí skupinová práca. Príprava rodinného rozpočtu vytvorí priestor na nácvik realizácie finančných rozhodnutí v kategóriách bývanie, strava, doprava a pod.
Vzdelávanie napĺňa tieto ciele Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.2
- Žiaci vedia jednoducho vysvetliť pojem hrubá a čistá mzda. (Téma 2, Čiastková kompetencia 1, Úroveň 2)
- Žiaci vedia s pomocou zostaviť rodinný rozpočet. (Téma 2, Čiastková kompetencia 2, Úroveň 2)
- Uviesť príklady, ako štát využíva príjmy z daní. (Téma 2, Čiastková kompetencia 3, Úroveň 2)
3. Vzdelávanie pre stredné školy
Neformálne vzdelávanie je určené pre žiakov stredných odborných škôl a gymnázií. Jeho cieľom je žiakom priblížiť svet práce a peňazí zážitkovým a interaktívnym spôsobom.
Vzdelávací program trvá 180 minút a žiakom pomáha lepšie pochopiť súvislosti medzi svojimi záujmami a silnými stránkami v kontexte výberu budúceho povolania. Počas vzdelávania si žiaci vyskúšajú rolu svojho preferovaného povolania, za ktorú získajú mzdu. Naučia sa orientovať v pojmoch superhrubá, hrubá a čistá mzda a dozvedia sa o základoch daňovo-odvodového systému na konkrétnych príkladoch zo Slovenska i zo zahraničia.
Praktickú časť vzdelávania tvorí skupinová práca. Príprava rodinného rozpočtu vytvorí priestor na nácvik realizácie finančných rozhodnutí v kategóriách bývanie, strava, doprava a pod.
Vzdelávanie napĺňa tieto ciele Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.2
- Žiaci dokážu rozlíšiť superhrubú, hrubú a čistú mzdu. (Téma 2, Čiastková kompetencia 1, Úroveň 3)
- Žiaci vedia uviesť príklady zdrojov príjmu, iných než mzda, napr. peňažný príjem domácnosti, štátne príspevky a sociálne dávky, príjem z podnikateľskej činnosti. (Téma 2, Čiastková kompetencia 1, Úroveň 3)
- Žiaci si vyskúšajú prijímať finančné rozhodnutia na základe svojich reálnych možností a zhodnotiť ich. (Téma 3, Čiastková kompetencia 2: Úroveň 2)
Dôležité informácie
- Vzdelávanie pre prvý stupeň ZŠ trvá 2 hodiny (120 minút) a pre druhý stupeň ZŠ a SŠ 3 hodiny (180 minút) vrátane prestávok.
- Termín vzdelávania dohaduje vyučujúci telefonicky alebo e-mailom cez lektora vo vybranom centre.
- Vzdelávanie prebieha v čase štandardných vyučovacích hodín. Prosíme vás, aby ste sa so žiakmi dostavili do centra 5peňazí najneskôr 10 minút pred plánovaným začiatkom.
- Na zachovanie princípov neformálneho vzdelávania sa naše školenia konajú bez prítomnosti pedagóga.
- Zo skúsenosti lektorov odporúčame prihlasovať skupiny do 20 žiakov. V prípade väčšieho počtu žiakov je možné triedu rozdeliť a realizovať vzdelávanie v rôznych termínoch.