5peňazí skúma: Chcú sa Slováci vzdelávať vo financiách?
17.07.2023

V prieskume sme zisťovali, ako si ľudia na Slovensku veria vo financiách, aký majú vzťah k vzdelávaniu, ktoré témy ich zaujímajú a mnoho ďalšieho.

Primárnou úlohou programu 5peňazí je finančné vzdelávanie obyvateľov Slovenska. Vzdelávame žiakov v školách a širokú verejnosť, ale aj špecifické skupiny, ako napríklad seniorov alebo rodiny ohrozené generačnou chudobou. Ako odborníci na vzdelávanie preferujeme prácu podloženú aktuálnymi poznatkami a rozhodovanie na základe dát. Z tohto dôvodu sme začiatkom roka realizovali reprezentatívny prieskum, v ktorom sme zisťovali, aký je vzťah Slovákov k finančnému vzdelávaniu. Či ho považujú za dôležité a aktívne sa vzdelávajú, alebo sú aspoň ochotní tak urobiť v budúcnosti. Tiež nás zaujímalo, ako z pohľadu finančnej gramotnosti hodnotia seba a čo si myslia o ostatných.
Prieskum 5peňazí o finančnom vzdelávaní bol realizovaný počas apríla 2023 agentúrou Go4insight pre Národnú banku Slovenska na vzorke 1 000 respondentov reprezentatívnej na populáciu Slovenska vo veku 16 – 69 rokov. Zber dát bol realizovaný online metodológiou (CAWI).
Rozumiete financiám?
Pri peniazoch sme sebaistí, no ostatným veríme menej
Na otázku „Myslíte si o sebe, že rozumiete financiám?“ až 78 % opýtaných odpovedalo skôr áno alebo určite áno. Iba 2 % ľudí priznávajú, že peniazom určite nerozumejú. V tomto smere si najviac veria ľudia do 39 rokov a muži. Pozitívne sebahodnotenie zároveň úmerne stúpa s dosiahnutým stupňom vzdelania a úrovňou využívania internetu.
Okrem sebahodnotenia nás zaujímalo aj celkové hodnotenie ostatných ľudí na Slovensku – dospelých i detí. Preto sme položili otázku „Myslíte si, že dospelí ľudia na Slovensku rozumejú financiám?“, na ktorú odpovedalo pozitívne 53 % respondentov. Znamená to, že ostatným veríme asi o tretinu menej ako sebe. 54 % opýtaných si myslí, že stredoškoláci rozumejú financiám primerane svojmu veku a pri žiakoch 2. stupňa ZŠ si to myslí iba jedna štvrtina.
Sebavedomie nám nechýba, ale niektorým veciam nerozumieme
Po otázkach o subjektívnom hodnotení sme si spravili krátky prehľad o znalostiach zo sveta financií. Respondentom sme predložili sériu tvrdení o finančnom správaní, ku ktorým mali vyjadriť svoj súhlas alebo nesúhlas.
Za pozitívne považujeme zistenie, že až 83 % opýtaných si myslí, že svoj domáci rozpočet spravuje zodpovedne a takmer trom štvrtinám sa darí odkladať rezervu na horšie časy. Zároveň drvivá väčšina ľudí tvrdí, že si pred dôležitým finančným rozhodnutím preštuduje informácie z viacerých zdrojov. Ale na druhej strane sa ukázalo, že až 45 % opýtaných si pri uzatváraní úveru či hypotéky vystačí s informáciami od svojej banky a nevyhľadáva ďalšie informácie.
Ďalej sa ukázalo, že vyše polovica ľudí nerozumie 2. pilieru dôchodkového sporenia. Okrem tohto veľká časť opýtaných nerozumie produktom a reklamám bánk (40 %), resp. poisťovní (44 %). Svojim blízkym zrejme dôverujeme viac, než je potrebné, lebo až 40 % ľudí zdieľa platobnú kartu a PIN s členmi rodiny, čo našim financiám nepridáva na kontrole.
Inflácia je ďalšou témou, v ktorej nemáme úplne jasno: 62 % ľudí vníma 3,5-percentnú infláciu ako veľmi vysokú. Pritom dlhodobým cieľom ECB je inflácia na úrovni 2 %, tá sa považuje za ekonomicky prospešnú a mimo krízového obdobia je prirodzená a bežná. Podotýkame, že dopytovanie prebiehalo v čase, keď sa inflácia pohybovala v dvojciferných číslach.
Vedomosti respondentov a ich neisté odpovede sú v ostrom kontraste s vysokým sebavedomím pri predchádzajúcej otázke o sebahodnotení.
Považujeme finančné vzdelávanie za užitočné?
Pri samotnom vzdelávaní sme v prvom kroku zisťovali, či sa respondenti počas posledných 2 rokov venovali finančnému vzdelávaniu a v akej forme. Až 73 % uviedlo, že sa venovali aspoň jednej z uvedených možností, pričom najviac preferované boli:
- sledovanie televízie a online videí s informáciami o financiách
- konzultácia s finančným poradcom alebo so zamestnancom banky/poisťovne
- články s informáciami o financiách v tlačenej alebo online forme
Najmenší podiel zaznamenali vzdelávacie kurzy v prezenčnej alebo online forme.
Až 46 % respondentov považuje konzultáciu s finančným sprostredkovateľom za finančné vzdelávanie. Pritom konzultácia nie je vzdelávanie, ale poradenstvo s potenciálnym cieľom predaja finančných produktov alebo služieb. Z toho vyplýva, ako dôležité je nielen finančné produkty predávať, ale riadne vysvetľovať princípy a podmienky ich fungovania.
Najvyššiu tendenciu vzdelávať sa majú muži a ľudia s vyšším vzdelaním a vyšším príjmom. Za najhodnotnejšie a najpraktickejšie účastníci vzdelávania považujú poznatky ako investovať, šetriť a nakladať s peniazmi.
V ďalšom kroku sme sa opýtali „Myslíte, že by bolo pre vás užitočné, ak by ste sa naučili niečo viac o peniazoch a finančných produktoch?“. Vyše tri štvrtiny respondentov vyslovili kladnú odpoveď, konkrétne 77 %. Najvýraznejší záujem o vzdelávanie prejavili mladí ľudia do 24 rokov. Toto číslo priamo podporuje význam finančného vzdelávania na Slovensku.
Najviac preferované formy vzdelávania sú články na internete a webové stránka s dôležitými informáciami. Mladým ľuďom do 24 rokov sa najviac páči vzdelávanie v podobe zábavných videí a obrázkov (tzv. meme) alebo v hlasovej podobe (podcasty, audioknihy). Za nimi nasledujú online prednášky, resp. e-learning a osobné zážitkové vzdelávanie.
V ďalšej otázke sme zisťovali oblasti a témy finančného vzdelávania, ktoré u Slovákov najviac rezonujú. Prieskum ukázal, že ľudí jednoznačne zaujímajú viac témy z oblasti zhodnocovania peňazí, než z ich utrácania a požičiavania si. Teda sporenie, investovanie, dôchodkové sporenie, plánovanie. Je to pozitívne zistenie, pretože tieto témy sú zložitejšie a náročnejšie na pochopenie, a je len dobré, že ľudí na Slovensku zaujímajú.
5 najdôležitejších tém a oblastí, o ktorých sa ľudia na Slovensku chcú dozvedieť viac:
- Sporenie a tvorba finančnej rezervy
- Rodinný rozpočet, plánovanie a hospodárenie s peniazmi
- Investovanie, fondy, dlhopisy, akcie, indexy
- Ochrana pred podvodmi
- Dôchodkové sporenie a piliere dôchodku
Toto bol stručný prehľad prvého prieskumu 5peňazí o finančnom vzdelávaní. Pre náš tím je to cenný zdroj informácií, ktorý nám pomôže vyhodnotiť doterajšie aktivity, ale aj nastaviť ďalšie smerovanie programu.