Rozhovory

Júlia Čillíková: Ľuďom chceme zložité veci vysvetliť jednoducho, aby mali cenné rady vždy poruke

Júlia Čillíková: Ľuďom chceme zložité veci vysvetliť jednoducho, aby mali cenné rady vždy poruke

O finančnej gramotnosti na Slovensku a novom projekte 5peňazí poskytla rozhovor Júlia Čillíková, výkonná riaditeľka Úseku dohľadu a ochrany finančných spotrebiteľov NBS .

Júlia Čillíková: Ľuďom chceme zložité veci vysvetliť jednoducho, aby mali cenné rady vždy poruke

V NBS ste najvyššie postavenou manažérkou,  no zároveň ste aj manželka a mama dvoch detí. Ako sa dá zvládnuť  práca top manažérky a manažérky rodiny?

Doma som mama, manželka, kuchárka, upratovačka a teraz aj učiteľka. Možno by vám inak odpovedal môj manžel a deti:-). Je to určite výzva, ale celkom to s primeranou dávkou tolerancie a humoru zvládame.  Sem-tam si musím zopakovať, že je to pohoda a len dlhší „TO DO“ list :-). Niekedy sú potom tie situácie na knihu, ale aspoň budem mať „na staré kolená“ na čo spomínať. Ale trocha vážnejšie, treba k tomu pevné zdravie, podporu rodiny, super pracovný team a výbornú logistiku a vôľu, potom to už ide.

Hovorí sa, že hlavou rodiny je muž, ale krkom je žena. Kto u vás doma v rodine drží kasu? Ste to vy, ako odborníčka na peniaze?

My ženy sme šikulky, tak niečo na tom asi bude. Úprimne, ja nie som zástancom takéhoto vnímania hlavy a krku. O väčších rozhodnutiach sa, samozrejme, s manželom  radíme a deťom občas nechávame peniaze na malé útraty. No jedným očkom sledujeme, kde ich minú. Vedia, že aj keď majú v peňaženke napríklad 10 eur, neznamená to, že ich obratom majú minúť na hlúposti, ale môžu si z nich zaplatiť niečo, čo potrebujú, prípadne urobiť malý nákup cestou zo školy.

Ako výkonná riaditeľka NBS máte prehľad o situácii na finančnom trhu.  Viete ako sme na tom v  našich domácnostiach?

Ak by som začala zdravím a bezpečnosťou na slovenskom finančnom trhu, tak tam sme na tom dobre a  v poslednom  období sme otrasy na trhoch ustáli lepšie ako okolité krajiny. Ale ak hovoríme o domácnostiach, tu je situácia trocha odlišná. Naše domácnosti majú oveľa nižšie úspory  a oveľa radšej sa zadlžujeme v porovnaní s priemernom Európy, málo si šetríme na dôchodok, málo sa prostredníctvom poistení chránime pred rizikami. Situácia sa postupne zlepšuje, ale stále sme skôr na chvoste. Je to dané určite aj tým, že pokiaľ má domácnosť nízky príjem, tak sa jej veľmi ťažko sporí ešte niečo navyše, prípadne platí poistky. Paradoxne, práve v situácii keď máme málo, musíme hospodáriť rozumnejšie.

A hospodária naše domácnosti rozumne? Sú Slováci finančne gramotní?

Ak sa pýtate na to, či sa Slováci vyznajú v peniazoch, nemáme byť veľmi na čo pyšní a vieme to nielen my v NBS, ktorí sa venujeme aj ochrane spotrebiteľa, ale dokazujú to aj medzinárodné prieskumy ako napríklad PISA (prieskum OECD).  S  kolegami sme za 5 rokov  vyriešili viac ako 12 tisíc sťažností spotrebiteľov. Je to vysoké číslo, no zároveň je to len zlomok z celkového počtu spotrebiteľov. Je smutné, že viac ako dve tretiny týchto sťažností nám ukazuje, že klient nerozumie podmienkam produktu, ktorý si kúpil. Rada  opakujem, že najlepším ochrancom spotrebiteľa je spotrebiteľ sám. Predtým ako kúpi, zaplatí alebo podpíše, sa zamyslí.

Na čo sa  Slováci u vás najčastejšie sťažujú?

Sú nespokojní napríklad s poisťovňami, najmä ak očakávajú väčšie peniaze za poistné plnenie. Napríklad, ak ide o poistenie auta, domu alebo domácnosti. Sťažnosti sú aj na vymáhanie dlhov z úverov, na to, že sa stali obeťou podvodu na internete, alebo že im napríklad niekto ukradol údaje k účtu, a podobne. Niekde pomôcť vieme a niekde žiaľ nie. Okrem toho teraz pravidelne skúmame aj zadlžené domácnosti, či sa im darí splácať úvery alebo či požiadali o odklad splátok. Každý mesiac sa údaje menia, podobne, ako sa menia aj nálady počas pandémie.

Spomínate, že sa často stávame obeťami finančných podvodníkov. Prečo je to tak? Málo vieme o peniazoch?

Je fajn vedieť odrecitovať poučky o tom, čo je úrok alebo platobná karta, ale keď si v konečnom dôsledku nevieme správne prečítať zmluvu alebo v banke podpíšeme nevýhodnú pôžičku, sú nám poučky nanič. Je všeobecne známe, že ľudia na Slovensku majú nízku úroveň finančnej gramotnosti. V minuloročnom prieskume nám vyšlo, že 90 % opýtaných neovládalo jej základy. Vidíme to aj na študentoch, v rizikovej skupine máme až viac ako 21 % žiakov, ktorí nie sú schopní v základných súvislostiach riešiť a uplatniť v praxi otázky, ktoré sa týkajú financií. Seniori najčastejšie naletia na podvody na internete. Svoje peniaze už ťažko dostanú naspäť, čo je nám ľúto.

Čo s tým plánujete robiť? Dá sa nejako jednoducho naučiť lepšie porozumieť peniazom?

Samozrejme, že sa dá. A niekedy stačí len chvíľka, ktorú venujeme rozhodnutiu. Bežný človek môže mať pocit, že bankári a úradníci majú stále navrch, ale aj bežný človek má  šancu tento, na prvý pohľad nerovný boj zvládnuť. Len musí byť dobre pripravený. Preto som rada, že sme sa spolu s kolegami, odborníkmi dobrovoľne a s nadšením zomkli. Vymysleli sme  nový projekt 5peňazí. Niekedy totiž stačí chvíľka, aby sme predišli zlému rozhodnutiu. Chceme rodinám na Slovensku radiť a pomáhať. Budeme poskytovať dôveryhodné a zrozumiteľné informácie o peniazoch, finančných produktoch, vzťahoch a súvislostiach. Na našom portáli nájdete správy zo sveta peňazí, rozhovory s našimi odborníkmi, ale aj známymi osobnosťami, ktoré odkrývajú svoj vzťah k peniazom. Na 5penazi.sk budú cenné rady vždy poruke.

A čo študenti, ktorí vykazujú slabé výsledky vo finančnej gramotnosti? Myslíte aj na nich?

Na študentov myslíme už niekoľko rokov. Dodnes sme na pôde NBS privítali už viac ako 30 tisíc detí a študentov. Zásah vďaka #5peňazí by mal byť oveľa väčší. Prichádzame aj priamo do regiónov, otvárame moderné Centrá 5peňazí. Naše lektorky majú pre vás a vaše deti také zážitky, že sa určite máte na čo tešiť.   Je skvelé, že spolupracujeme aj s ministerstvom školstva a ide nám o rovnakú vec.

Apropo deti. Niekedy platí, že práve tie obuvníkove chodia bosé. Ako je to vo vašej rodine?

No, aspoň také lacné sandáliky majú stále :-). Samozrejme, že by sme sa tešili, keby boli vždy v pevných, kvalitných topánkach, ale odpoviem tiež metaforou. U nás v rodine po dlhé roky funguje zásada prikrývať sa perinou, na akú máme. Deti napríklad učíme, že nič v živote nie je zadarmo a ak im to niekto sľubuje, musíme zbystriť pozornosť. A tiež sa ich snažíme viesť k zodpovednosti za vlastné rozhodnutia. Lekcia, že za chyby sa platí, vyjde deti teraz lacnejšie, ako keď budú dospelé.

Júlia Čillíková

Výkonná riaditeľka Úseku dohľadu a ochrany finančných spotrebiteľov Národnej banky Slovenska. Financie má v krvi, lebo sa im venuje od skončenia školy. Je mamou 16-ročnej Julky a 12-ročného Mateja, ktorých podporuje v športe aj v štúdiu. Keď má chvíľku voľného času, venuje sa rodine, priateľom, čítaniu a trocha aj sebe:-). Momentálne žije, spolu so svojimi zanietenými kolegami, novým projektom NBS 5peňazí, ktorý má pomôcť verejnosti lepšie sa zorientovať vo svete peňazí.

Titulná foto: NBS

Rozhovor bol uverejnený ako online článok na Pravda.sk.