Nakupovanie

Sú akciové ceny výhodné? Naučte sa rozoznať skutočné zľavy

Sú akciové ceny výhodné?  Naučte sa rozoznať skutočné zľavy

Akciové cenovky na každom kroku a limitované ponuky, ktoré jednoducho musíte mať! Takto to vyzerá v našich obchodoch.

Sú akciové ceny výhodné?  Naučte sa rozoznať skutočné zľavy

Dobrá cena pre nás býva silným impulzom na nákup. Nakupujete vo výpredajoch a za akciové ceny? Prečo fungujú zľavy, ako sa pri nich rozhodujeme a čo by sme mali robiť, aby sme ušetrili a nemali neskôr z nákupu zlý pocit, že nás niekto nachytal na dobrú cenu, ktorá až taká dobrá nebola?

Keď sa pri nákupe zameriavame na cenu, jedna z predajných techník, ktorá na nás kupujúcich funguje, počíta s našou bežnou chybou pri rozhodovaní – kognitívnym skreslením, ktoré nazývame kotvenie. Pre kotvenie obchodníci používajú pôvodnú cenovku s preškrtnutou cenou doplnenú o cenu po zľave.

Čo je to kotvenie

V psychológii a behaviorálnej ekonómii sa pojem „kotvenie“ (z anglického anchoring) používa na opis fenoménu, keď ľudia pri rozhodovaní zoberú do úvahy prvú informáciu, ktorú dostanú. Táto počiatočná informácia sa nazýva „kotva“ a môže silno ovplyvniť rozhodovací proces najmä v súvislosti s tým, akú hodnotu pripíšeme veci. Medzi typickú ukážku kotvy patrí napríklad film Čeľuste, pre ktorý sa celý svet prehnane bojí žralokov. Aj keď informácia o útočných žralokoch už bola dávno vyvrátená, ľudia neustále pracujú s touto „kotvou“ a žralokov, ktorí priplávajú k brehu aby zjedli čo najviac ľudí, sa prehnane boja.

V kontexte cenotvorby to znamená, že prvá cena, s ktorou sa spotrebitelia stretnú (kotva), môže výrazne ovplyvniť ich vnímanie neskôr predstavených cien. Typickým príkladom kotvy je preškrtnutá cenovka, ktorá zobrazuje pôvodnú cenu pred zľavou. Vďaka nej sa nám zdá nová cena výhodnejšia. O kotvení pri nakupovaní sa viac dozviete aj v kurze Reč peňazí.

Povianočné, letné a iné sezónne výpredaje sú u obchodníkov bežné, pretože potrebujú uvoľniť miesto pre tovar na novú sezónu. Vtedy možno vo výpredajoch nakúpiť so zľavou niekoľko desiatok percent z pôvodnej ceny. Na čo si však treba dať pozor, je „pôvodná cena“. Cena sa v čase mení a pôvodná cena môže byť akákoľvek. Ak chce obchodník „nafúknuť zľavu“, tak pred výpredajom ceny mierne zvýši, aby následne mohol tovar v akcii zlacnieť oveľa viac.

Podľa slovenských zákonov si obchodník nemôže cenu na cenovkách a výšku zľavy vymýšľať. Musí mať tzv. cenovú evidenciu, ktorá obsahuje presné informácie o pôvodných cenách výrobkov, zľavách a aktuálnych cenách po zľave. Inšpektori a regulačné orgány môžu skontrolovať túto evidenciu počas kontroly, aby zabezpečili, že predajca dodržiava stanovené pravidlá a transparentne informuje spotrebiteľov o cenách a zľavách.

Aké nekalé predajné praktiky sú zakázané

  • Zamlčanie dôležitej informácie týkajúcej sa produktu, ktorá skresľuje jeho konečnú cenu. Napríklad, ak zľavnený tovar neplní svoju funkciu bez doplnkovej súčiastky, ktorú treba dokúpiť, alebo ak sa zámerne neuvádzajú dodatočné skryté náklady.
  • Nedodržiavanie deklarovaných zliav. Tovar je označený v zľave, ale naúčtujú vám pôvodnú cenu.
  • Falošné vyhlásenia o dostupnosti produktu. Napríklad: „Akciový tovar nájdete v každej predajni“, a pritom sa nachádza len vo veľkých regionálnych centrách.

Porovnávajte ponuky medzi sebou a sledujte jednotkovú cenu

Ak neviete, ako sa cena menila pred akciou a budete sa rozhodovať len podľa výšky zľavy, tak typicky podliehate kotveniu. Preto, najmä ak idete kupovať niečo drahšie, je dobré pozrieť si v rôznych online porovnávačoch, ako sa cena výrobku vyvíjala v čase a porovnať ju u viacerých obchodníkov, alebo si proste aktuálnu ponuku cien „vygoogliť“. Rozdiely v cenách mobilov či inej elektroniky sú často v stovkách eur. Porovnávanie sa však oplatí aj pri drobných nákupoch v bežných obchodoch. Ak máte obľúbený obchod, pokojne nakupujte v ňom, tam aspoň poznáte ceny a viete porovnať, či „akcia“, ktorú majú, je skutočne výhodná, alebo je cena rovnaká, ako bola pred mesiacom, len má lepší marketing.

Pri porovnávaní ceny výrobkov medzi sebou nezabudnite, že musíte porovnávať porovnateľné. Tovar by mal mať rovnakú veľkosť, váhu alebo parametre. Pri potravinách je práve porovnanie ceny za kus alebo za kilogram dôležitejšie ako porovnanie pôvodnej a novej ceny. Obchodníci niekedy miesto zvýšenia ceny pristúpia k zmenšeniu balenia, čo si mnohí z nás ani nevšimnú.

Pri nákupoch s čistou mysľou

Posledné a asi najdôležitejšie pravidlo pri nakupovaní je premýšľať. Nákupy potravín sú často rutinou a do košíka hádžeme výrobky automaticky. Telefonovanie počas nakupovania, rozhovory či nákupy s deťmi a v zhone často odpútavajú našu pozornosť a v hlave nám prepínajú program pomalého analytického myslenia na rýchle emočné myslenie. To sa spolieha na „kotvy“, ktoré sme spomínali, a vyhodnocuje viac prvotné vnemy a emócie ako naše reálne potreby. Ak sa prepneme do režimu pomalého myslenia a pri nákupoch budeme plne sústredení, lepšie odhalíme skutočne výhodné ponuky (ktoré ani nemajú označenie akcia) a nakúpime len to, čo skutočne chceme a potrebujeme. Nie to, čo nám chce predať obchodník.

Ako sa brániť proti kotveniu a ďalším obchodníckym trikom, sa naučíte aj v novom online kurze Reč peňazí.

Ako postupovať, ak narazíte na nepoctivého predajcu

  1. Problém oznámte. Ak spotrebiteľ zistí nekalú obchodnú praktiku, mal by to nahlásiť príslušnému orgánu na ochranu spotrebiteľa. V Slovenskej republike ide o Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá má krajské obchodné inšpektoráty.
  2. Odstúpte od zmluvy. Spotrebitelia majú v určitých prípadoch právo odstúpiť od kúpnej zmluvy bez uvedenia dôvodu. To sa týka predovšetkým zmlúv uzavretých na diaľku alebo mimo prevádzky predajcu, kde je možné odstúpiť do 14 dní od prevzatia tovaru.
  3. Kontaktujte spotrebiteľské združenia. Spotrebitelia sa môžu obrátiť na spotrebiteľské združenia, ktoré dokážu poskytnúť pomoc a rady. Tieto organizácie vedia byť cenným zdrojom informácií a podpory.