Nakupovanie

SCA: Ako nakupovať online a zostať v bezpečí

SCA: Ako nakupovať online a zostať v bezpečí

Rok 2021 bol označený aj za rok e-shopov. Ich počet aj obľuba v posledných rokoch výrazne vzrástli.

SCA: Ako nakupovať online a zostať v bezpečí

 

Navyše pandémia COVID-19 nás núti meniť naše dlhodobé návyky a preferencie: napríklad nás motivuje platiť bezkontaktne. Vy ešte nemáte bezkontaktnú debetnú či kreditnú platobnú kartu? A čo tak platobný náramok či hodinky a platenie v online priestore? Ak si trúfnete nakupovat online, na čo si dať pozor?

Nakupovanie online, cez internet, si vyžaduje istú skúsenosť aj zručnosti. Lákavé je, že takýto nákup je rýchly, priamy, pretože nemusíme tráviť čas v nákupných centrách. Na internete sú rôzne prehliadače a porovnávanie ponúk, ktoré sú detailné a užívateľsky príjemné. Vďaka ich využitiu je hľadanie produktov online ozaj rýchle, nehovoriac o možnosti doručenia tovarov priamo domov kuriérom aj do najbližšieho balíkomatu.

Pri online nákupoch je veľmi dôležitá bezpečnosť. Ochrana prostriedkov na účte úzko súvisí s ochranou dát a citlivých platobných údajov, ktoré možno zneužiť. Znie to síce ako samozrejmá vec, no množstvo klientov už urobilo opak, najmä ak si „uchovali“ dáta od internetbankingu či aplikácie voľne dostupné na internete alebo napríklad v puzdre telefónu.

Ako zabrániť zneužitiu platobnej karty pri online nákupoch?

V prvom rade plaťte len u toho obchodníka, ktorý je dôveryhodný a viete ňom nájsť dostupné recenzie, prípadne figuruje v dostupných registroch (pre slovenských obchodníkov napríklad ORSR). Dáta z karty si dôsledne chráňte, najmä v online priestore. Ideálnym riešením je využitie jednorazového čísla platobnej karty, tzv. tokenu, ktorý sa dá použiť na platenie len raz, ak takú možnosť vaša banka ponúka. Dôležitý je aj manažment limitov platobnej karty, teda nastavenie limitu hotovostných a bezhotovostných operácií. Tieto funkcionality už ponúkajú viaceré banky na slovenskom trhu.

 

Čo je SCA – silná klientská autentifikácia?

Silná klientska autentifikácia alebo silné overenie klienta, užívateľa platobného prostriedku, je novinka, ktorú na európsky trh zaviedla smernica o platobných službách II. Tá hovorí o povinnosti využiť pri platbe online aspoň dva z troch prvkov, ktoré sú kategorizované ako vedomosť (niečo, čo klient vie, napríklad heslo), vlastníctvo (niečo, čo klient vlastní, napríklad platobná karta a údaje z nej) a inherencia (charakteristické prvky užívateľa, napr. biometria).

Pri platbe online bola zavedená povinnosť využitia nových ochranných prvkov, najmä pre rastúci objem škôd na strane vydavateľov platobných kariet, a rovnako počtu poškodených klientov. Silná klientska autentifikácia sa aplikuje v európskom priestore od 1. 1. 2021. Začiatok jej využívania sprevádzala informatívna kampaň vydavateľov platobných kariet, ktorí sa postarali o edukáciu svojich klientov v rámci nových procesov. Závery z analýz európskych orgánov dohľadu ukazujú, že táto zmena mala veľmi silný pozitívny dosah na zníženie počtu aj objemu škôd týkajúcich sa platobných kariet. A klienti si na jej využívanie postupne zvykli.

Platenie online v e-shopoch sa stalo vďaka pandémii COVID-19 novou normou. Má množstvo výhod, medzi ktoré patrí rýchlosť, pohodlie aj doručenie priamo domov. Nepríjemnou stránkou môže byť to, ak je klient príliš dôverčivý a dobrovoľne, hoci aj nechtiac zdieľa množstvo údajov k svojim platobným prostriedkom doslova verejne na internete na prehliadačoch. Potom stačí len kúsok a o svoje prostriedky môže prísť. Najlepšie riešenie? Odporúčame informovať sa u svojho vydavateľa platobných kariet o tom, aké metódy na zabezpečenie platieb ponúka.

Titulná foto: Shutterstock