Finančné produkty

Zásady bezpečného elektronického bankovníctva

Zásady bezpečného elektronického bankovníctva

Vybaviť si finančné záležitosti telefonicky, vďaka mobilnej aplikácii, či spoza počítača je dnes už samozrejmosť.

Zásady bezpečného elektronického bankovníctva

Nové topánky kúpené za 10 minút, bez toho, aby ste museli vstať z gauča. Poslaná platba povinného zákonného poistenia vášho auta v nedeľu večer. Kontrola pohybov na účte kedykoľvek si zmyslíte.

Elektronické bankovníctvo robí správu našich financií a úhrady za tovary a služby oveľa jednoduchšími a pohodlnejšími ako v minulosti. Bez návštevy banky či iných inštitúcií môžete vybaviť mnoho finančných operácií, ale aj samotnú správu vášho účtu.

Zorientujte sa v pojmoch a zásadách, vďaka ktorým budú vaše peniaze v bezpečí.

Čo je to elektronické bankovníctvo

Elektronické bankovníctvo je moderný a rýchly spôsob komunikácie medzi klientom a bankou, vďaka ktorému nemusíte chodiť na pobočku. Najčastejšie používanými sú:

1. Internetbanking

Je to prístup do vášho bankového konta spoza počítača cez webovú stránku banky. Po prihlásení sa do internetbankingového účtu môžete vykonávať prakticky všetky finančné operácie ako priamo na pobočke, okrem výberu hotovosti (napr. platobné príkazy, opakované platby, cezhraničné platby), a tiež kontrolovať nastavenia účtu (napr. sledovať pohyby na účte, kontrolovať stav povoleného prečerpania, požiadať o zablokovanie platobnej karty, meniť limit na platobnej karte…)

2. Mobilbanking

Prostredníctvom originálnej aplikácie vo vašom mobile získate prístup do svojho účtu a funkciám ako v prípade internetbankingu. Internetbanking aj mobilbanking sú chránené jedinečným PIN kódom, resp. heslom.

3. Telefonické bankovníctvo (phonebanking)

Finančné operácie nad účtom, ale aj správu vášho účtu môžete realizovať aj prostredníctvom telefonického hovoru s pracovníkom infolinky vašej banky. Kontakty na infolinku majú banky na svojich webových stránkach.

Pri využívaní služieb elektronického bankovníctva dbajte na tieto základné pravidlá:

  • Vždy si buďte istí, že komunikujete s oficiálnym kanálom vašej banky.

    Pri telefonických konzultáciách platí pravidlo, že pracovníci banky vám nikdy sami od seba nezavolajú a nežiadajú od vás citlivé údaje (napríklad PIN kódy, heslá alebo vaše rodné číslo). To isté sa týka aj emailovej alebo SMS pošty.

  • Pozor na "zámoček"

    Keď sa prihlasujete do internetového bankovníctva, dôsledne skontrolujte stránku, do ktorej vpisujete meno a heslo. Názov URL adresy musí byť v tvare „https“ a obsahovať ikonku „zámočka“ (napríklad https://www.nbs.sk/sk/titulna-stranka), čo je dôkazom, že webová stránka je certifikovaná. Taktiež si všímajte, či web nemá grafické nedokonalosti, prípadne, či je názov stránky presný, bez nenápadných preklepov.

  • Bezpečnosť je prvoradá

    Do svojho konta sa zároveň prihlasujte len vtedy, ak používate zabezpečené internetové pripojenie. Neodporúča sa konať tak vo verejných sieťach (napr. wifi v kaviarni alebo v MHD)

  • Nie je appka ako appka

    Do svojho telefónu ani počítača si neinštalujte aplikácie, ktorých pôvod nepoznáte.

  • Dôveruj, ale preveruj

    Ak máte akékoľvek pochybnosti, zavolajte na infolinku vašej banky a poraďte sa s nimi o svojom probléme.

Titulná foto: Shutterstock