Mladá generácia a jej vzťah k peniazom
Aké potreby má generácia Alfa a aké finančné produkty a služby sú pre mladých dnes dostupné? Prečítajte si, ako požiadavky mladých ovplyvňujú ponuku bánk a finančných inštitúcií.

Aj finančné produkty a služby podliehajú trendom. Staršie generácie stále spomínajú na vkladné knižky a sporožíro. Mladá generácia viac inklinuje k digitálnym službám, ako napríklad otvoreniu bežného účtu online. Do pobočky banky chodia len minimálne. Podľa prieskumu jednej kartovej spoločnosti, záleží mladým najmä na hodnotách a vzťahoch, dbajú o rodinu, partnerské vzťahy, zdravie a priateľov. Pri nakupovaní sa snažia správať rozumne, chcú za svoje peniaze pridanú hodnotu. Mobilný telefón im slúži ako nástroj na každodenný život.
Finančné inštitúcie sa snažia čoraz viac priblížiť práve mladej generácii a jej potrebám. Poskytujú mladým výhody ako účet zdarma či zľavy vo vybraných obchodoch. V ponuke bánk dominujú elektronické služby, mobilné platby, okamžité platby, zasielanie peňazí cez telefónne číslo a iné rýchle, no zároveň udržateľné riešenia. Budúcnosť našej planéty je totiž tiež jedným z trendov mladej generácie. Modernými prvkami sú aj virtuálni poradcovia, chatboti a živí i virtuálni influenceri.
Aký má mladá generácia vzťah k peniazom? A ako sa to odráža v ponuke bánk?
- Mladí ľudia sa neboja zmien. Majú radi inovácie a novinky. Nepoznajú jazykové ani geografické bariéry a neriešia, či ide o domácu alebo zahraničnú službu. Čoraz viac tak u nás využívajú služby zahraničných bánk a inštitúcií. Hlavným dôvodom sú inovatívne služby. Obľúbené sú aj aplikácie, ktoré umožňujú výhodnejšiu konverziu mien či platby v domácej mene, nech už ste v akejkoľvek krajine. Banky sa snažia využívať AI, chatbotov a technologické novinky, aby sa priblížili požiadavkám mladých.
- Hoci to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať, mladí sa v oblasti financií radi vzdelávajú. Baví ich však hravá forma, videá, podcasty a prvky gamifikácie miesto klasického čítania a učenia sa. Zaujímajú ich otázky okolo investovania a sporenia, budovania si vlastného biznisu, ako aj otázky týkajúce sa dôchodku a zabezpečenia sa z hľadiska zdravia. Aj preto 5peňazí pravidelne prináša hravý obsah na svojich sociálnych sieťach a pre mladých pripravilo aj krátke animované príbehy, ktoré vtipne učia o hospodárení s peniazmi. Gamifikácia sa tiež objavuje v mobilných aplikáciách aj vo vzdelávacích materiáloch finančných inštitúcií.
POZRITE SI VIDEÁ S 5PENIAŽKOM, KTORÉ HRAVO UČIA HOSPODÁRIŤ
- Mladí preferujú produkty a služby online, bez čakania a ideálne zadarmo. Aj preto sa tešia veľkej obľube smart hodinky s aplikáciami elektronických peňaženiek, prípadne mobil s obdobnými aplikáciami. Radšej platia bezhotovostne, nakupujú online, využívajú digitálne peňaženky. Veľká väčšina mladých má svoj vlastný bankový účet od skorého veku. Omnikanál považujú za samozrejmosť.
- Mladí ľudia neriešia, či ide o služby klasickej finančnej inštitúcie alebo služby startupov. Rovnako nerozlišujú, či sú služby zahrnutú v cene balíka, alebo ide o tzv. selfservice (samoobsluhu). Potrebujú mať dostupné a transparentné informácie, nie dlhé zmluvy a podmienky. Nemajú trpezlivosť a netolerujú chyby či technické prekážky. V posledných rokoch je tak často skloňované spojenie UX (user experience – užívateľský zážitok) a nadštandardný servis. Webové stránky, aplikácie aj služby sa testujú a upravujú, aby boli pre užívateľov čo najintuitívnejšie.
- Mladí chcú všetko hneď a zadarmo. A ak už to zadarmo nejde, aspoň na splátky alebo platiť až neskôr. Preto niet divu, že sa už aj na Slovensku objavuje služba rýchlych nákupov formou odloženého splácania tzv. Buy-now-pay-later (z angl. kúp teraz, zaplať neskôr). Toto riešenia je otvorené aj tým, ktorí nemajú finančnú históriu (najmä mladí). Na druhej strane môže viesť k nekontrolovanému míňaniu, dokonca až k preúverovaniu, a to najmä vtedy, ak si spotrebiteľ nakúpi viac, ako má možnosť splácať.
- Témou posledných rokov sú aj digitálne meny a kryptoaktíva. Aj tu majú rozdielny postoj mladí a staršia generácia. Kryptoaktíva si vyžadujú nemalé technické zručnosti, ako aj potrebu neustáleho prístupu k informáciám často v cudzom jazyku. Na základe viacerých prieskumov v tejto oblasti je zrejmé, že najviac ku kryptoaktívam inklinujú mladí. Sú ochotní viac riskovať a neboja sa nových a neoverených foriem investovania, často hraničiacich so špekuláciou až s hazardom.
Finančné produkty a služby sa neustále menia. Vkladné knižky už sú minulosťou a aj to, čo poznáme dnes, bude už o pár rokov zrejme úplne iné. Či už pôjde o decentralizované financie, virtuálne pobočky bánk, finančné služby ponúkané v Metaverze, hologramy či chatbotov, všetko, čo sa dnes zdá byť futuristické, bude pravdepodobne reálne. Vďaka mladým môžeme prvky týchto futuristických vízií pozorovať už dnes.