Životné situácie

Buďme ekologickí: Ako motivovať seba a ostatných

Buďme ekologickí: Ako motivovať seba a ostatných

Globálne otepľovanie sa stalo témou s veľkým T. Vedecké závery o vplyve človeka na klímu a prognózy sa z roka na rok zhoršujú. Aký dopad má tento komunikačný boom na správanie človeka?

Buďme ekologickí: Ako motivovať seba a ostatných

Ľudský vplyv na klimatické zmeny je jasne dokázaný. Aj keď cieľom vedcov nie je strašiť ľudí, médiá, ktoré prezentujú ich výsledky, sa často snažia vyvolať senzáciu, aby získali vyššiu čítanosť. A práve to môže mať na ľudí nežiaduci efekt.

Ak v nás niečo vyvoláva strach a neistotu, máme tendenciu sa takýmto podnetom vyhýbať. Môže sa to stať aj v prípade ekotém. Americká psychologická asociácia už dokonca definovala úzkosť z klimatickej zmeny, ktorá je zrejme spôsobená množstvom správ o blížiacich sa katastrofách. Ľudia začínajú potrebu správať sa ekologicky ignorovať, lebo v nich môže vyvolávať úzkosť, ak nenaplnia určité ekologické očakávania seba či spoločnosti. Ako teda vplývať na seba a okolia a byť ekologickejší aj bez strachu?

Pozitívna komunikácia

Predstavte si, že ste prišli do hotela a idete sa osprchovať. Na hotelovom uteráku si všimnete odkaz, že ak ho nebudete používať počas celého vášho pobytu a budete žiadať nový, prispievate k ničeniu ekosystému a kvôli vám umierajú ryby v oceánoch. Môže takýto spôsob fungovať? Možno by ste sa radšej ani nešli sprchovať, ale do tohto hotela sa už pravdepodobne nevrátite, lebo nechcete, aby vás pre uterák niekto nazýval vrahom rýb.

A čo takýto odkaz? „ZACHRÁŇTE ŽIVOTNÉ PROSTREDIE. Opätovným použitím uterákov počas svojho pobytu môžete prispieť k záchrane životného prostredia.“ 

V štúdii Goldsteina, Cialdinia a Griskeviciusa sa tento prístup naozaj ukázal ako účinný na hotelových hostí. Dá sa však ešte zlepšiť. Predstavte si, že by na odkaze bolo: „PRIPOJTE SA K OSTATNÝM HOTELOVÝM HOSŤOM A ŠETRITE ŽIVOTNÉ PROSTREDIE. Podľa štúdie z roku 2003 sa 75 % hostí, ktorí nocovali v izbe č. XYZ, zapojilo do výzvy používaním svojho uteráka viac ako raz. Do tohto programu sa môžete zapojiť aj vy a pomôcť tak šetriť životné prostredie opätovným použitím uterákov počas pobytu.“

Tento odkaz v sebe zahŕňa určitú sociálnu normu, ktorou dáva svojmu adresátovi najavo, že takéto správanie je vítané a nasledovalo ho už 75 % ubytovaných hostí. Číslo izby v odkaze bolo vždy rovnaké s izbou, v ktorej sa daný človek nachádzal. Vďaka takýmto informáciám má človek tendenciu ľahšie nasledovať príklad väčšiny a správať sa konformne. Tento odkaz dosiahol v spomínanej štúdii najsilnejší vplyv spomedzi ostatných odkazov. Samozrejme, odkaz nevplýva na každého rovnako a nie každý musí sledovať cestu väčšiny.

Štúdie sú však jasným dôkazom že správna komunikácia má určite význam. Dôležitá je aj pri snahe byť ekologickejší v našich rodinách či na pracovisku. Správne vysvetlenie a poučenie našich detí či kolegov má podobný vplyv.

Nezabúdajte pochváliť

Ďalšia štúdia súvisí s vyúčtovaním elektriny. Aj malou zmenou môžeme docieliť to, aby ľudia viac šetrili energie. V Spojenom kráľovstve sa rozhodli použiť podobný princíp, ako sme to videli v prípade uterákov. Do účtu za elektrinu dopísali informácie o tom, aká je zákazníkova priemerná spotreba a aká je ideálna a priemerná spotreba jeho susedov. V prípade, ak bola spotreba nad priemerom susedstva, dostal zákazník odporúčania, ako ju znížiť. Ak bola jeho spotreba pod priemerom, bol za svoju spotrebu pochválený. Vizualizácia referenčného bodu (priemer susedstva), proti ktorej sa človek môže zlepšovať, sa ukázala ako efektívny spôsob na znižovanie spotreby energie. Pozitívny efekt bol pozorovaný hlavne u ľudí, ktorí mali najvyššiu spotrebu energie.

Samozrejme, u nás doma asi ťažko zmeriame spotrebu každému z členov domácnosti alebo budeme behať za kolegom so stopkami merajúcimi, ako dlho si dovolil nechať pustenú klímu. Pochváliť, a tak motivovať na ekologickejšie správanie, sa dá však aj inak. Viete si napríklad predstaviť súťaž v separovaní medzi vašimi deťmi a na to naviazané tradičné vreckové?

Ísť príkladom

Často je efektívnejšie, ako len rozprávať o zmene alebo následkoch ekologického správania sa, ísť príkladom. Aj múdre slovenské porekadlo hovorí: „Lepšie raz vidieť ako stokrát počuť“. Platí to aj pre ekotémy. Ísť vzorom je najefektívnejšia cesta, ako pomôcť ľuďom byť viac eko. Názorným príkladom u nás v rodinách, v našich komunitách, mestách, kde žijeme či na pracoviskách tak nielen sami pomáhame, ale motivujeme až strhávame aj ostatných na podobné správanie sa.

Ide aj o peniaze

Nie každý človek cíti potrebu a nutnosť zachrániť planétu a môže si povedať, že jeho sa to netýka. Veľmi ľahko sa mu však dá vysvetliť, že opak je pravdou.  Globálne otepľovanie a s ním spojené vrtochy počasia, obmedzené množstvo vyčerpateľných zdrojov energie a surovín sa už teraz týkajú peňaženiek každého z nás. Premieta sa to tu a teraz do cien poistenia našich nehnuteľností, do cien tovarov, ktoré kupujeme  a do množstva ďalších našich každodenných činností. Veľmi dobre si to uvedomujú aj naši volení zástupcovia  a preto sa napríklad stretávame z nižším parkovným pre automobily. Preto napríklad pred časom začali miznúť plastové slamky a nahradili ich papierové a na začiatku roka 2022 začíname zálohovať aj plastové fľaše a plechovky. V budúcnosti budú podobné motivácie len pribúdať a ich priamy vplyv na naše peňaženky sa bude zvyšovať.

Existuje veľa spôsobov, ako motivovať seba i okolie k šetrnejšiemu životu a prispievať tým k lepšiemu prostrediu. Keďže je človek sociálny tvor, má tendenciu nasledovať správanie väčšiny, lebo to považuje za efektívnejšie. Tento efekt vidíme aj v iných oblastiach života, ako sú móda alebo financie. Pomôžte aj vy svojmu okoliu správať sa zodpovednejšie k prírode.