Varovania

Vishing dorazil už aj na Slovensko

Pozor na nové telefonické metódy podvodníkov.

Vishing dorazil už aj na Slovensko

Môže to  vyzerať ako veľmi príjemný telefonát z banky. Skutočnosť je však opačná. Ak naletíte, môžete prísť o peniaze a čakajú vás veľmi nepríjemné chvíle Polícia zaznamenala už aj na Slovensku niekoľko prípadov takzvaných voice phishingových telefonátov (vishing), ktoré boli zamerané na klientov viacerých bánk pôsobiacich na území Slovenskej republiky.

Vishing vznikol spojením dvoch anglických slov – voice a phishing. Je to podvodná praktika, pri ktorej sa páchateľ pomocou telefonického rozhovoru snaží získať cenné dáta. Podvodníci sa zvyčajne snažia získať citlivé osobné údaje, prihlasovacie heslá, čísla platobných kariet alebo prístupy do internetbankingu.

Podľa správy polície ide o telefonáty, pri ktorých sa páchatelia vydávajú za pracovníkov banky a kontaktujú jej klientov s cieľom ponúknuť im viaceré bankové produkty, ako napríklad, otvorenie bežného účtu, hypotekárny úver, bezúčelový úver, sporenie a podobne. Na tom by nebolo nič zlé a deje sa to relatívne bežne. Cieľom týchto telefonátov však v skutočnosti nie je žiadna ponuka, ale získanie autentifikačných a verifikačných údajov osoby k službám či produktom banky tak, aby následne mohli byť zneužité k neoprávneným finančným transakciám.

Premyslený podvod

Podvodníci majú svoj postup dobre premyslený. Keďže je pre nich dôležité vzbudiť vo vás dojem, že ide o skutočnú komunikáciu s bankou, využívajú takzvané spoof telefónne čísla. Tie sa na displeji vášho mobilu zobrazia ako telefónne číslo klientskeho centra banky, ktorú využívate. Zvýšená obozretnosť a ostražitosť je teda namieste.

Ako sa chrániť pred vishingom?

Nikdy neposkytujte osobné, autorizačné alebo finančné informácie neznámym osobám vydávajúcim sa za zamestnancov banky telefonicky, elektronickou poštou alebo ich zadaním na neznáme internetové stránky.

Viac o tom, ako sa chrániť, sa dočítate aj v letáku Ministerstva vnútra SR.

Ako spoznať, že ide o vishing a ste obeťou

Buďte opatrní a v prípade podozrivého telefonátu si radšej spätne preverte, či vám skutočne telefonovali z banky. Nikdy však nevolajte späť na číslo z ktorého vás kontaktovali. Môžete si ho napríklad overiť na internete niektorým z bežných webových prehliadačov. Je vysoko pravdepodobné, že ak už niekto podvodníkom naletel, dozviete sa to. Alebo radšej kontaktujte priamo call centrum príslušnej finančnej inštitúcie alebo banky.

Banka od vás nikdy nebude telefonicky žiadať autentifikačné a verifikačné údaje ako napríklad PIN či heslo alebo konkrétne údaje k bankovým službám či produktom. Jediné, čo môže od vás pracovník banky vyžadovať, sú osobné údaje na vašu identifikáciu. Ak si niekto pýta napríklad údaje o platobných kartách alebo údaje k internetbanking, okamžite zbystrite svoju pozornosť a buďte mimoriadne opatrní. Ani tieto údaje neposkytujte a obráťte sa na svoju banku.

Viac o podvodných praktikách sa dozviete aj na stránke Ministerstva vnútra SR.

 

Titulná foto: Unsplash