Nakupovanie

Smart nástroje: Ako platiť moderne a štýlovo

Pri nákupoch v obchodoch si môžete vybrať z viacerých možností platenia.

Smart nástroje: Ako platiť moderne a štýlovo

 

Obľúbeným spôsobom platenia v obchodoch je ešte stále  platba v hotovosti alebo klasickými plastovými platobnými kartami, ktoré boli pred pár rokmi zavedené ako inovácia. Tie sa však čoraz viac virtualizujú, resp. z hľadiska bezpečnosti tokenizujú. Rovnako sa v súlade s aktuálnymi ekologickými trendmi dbá o to, aby sa tradičné plastové karty „odeli“ do nových moderných ekologických materiálov (napríklad drevo, recyklovateľné materiály). Ako platiť moderne a štýlovo? A najmä rýchlo a bezpečne?

Výber vhodného riešenia

Nové a moderné spôsoby platenia dnes podporujú takmer všetky banky na Slovensku. Prinášajú inovácie zamerané najmä na to, aby bol proces  platenia jednoduchý a intuitívny, ako sa hovorí, na jedno „pípnutie“. Sú trendové, určené napríklad pre športovcov, masy, ale rovnako aj pre prémiovú klientelu.

Medzi rozšírené moderné spôsoby platenia na Slovensku patria napríklad platby mobilom. Treba dodať, že vďaka úspešnej a najmä rýchlej implementácii bezkontaktných platieb na Slovensku sa toto riešenie stalo rýchlo populárnym. Vďaka nemu bolo ďalej možné implementovať nové riešenia, ktoré využívajú mobilné telefóny, hodinky, náramky, platobné nálepky a rôzne iné technologické nosiče. Až 65 % z celkového počtu bezhotovostných platieb je na Slovensku vykonaných bezkontaktne a z hľadiska objemu je to približne 32 % (zdroj: ZBK, dáta k 1Q/2021).

Pre tzv. štýlové platenie je potrebná mobilná aplikácia, ktorá je určená pre rôzne typy značiek mobilných telefónov, napríklad Google Pay (pre operačný systém Android) alebo Apple Pay (pre operačný systém iOS). Tieto aplikácie sú zároveň aj peňaženkami, do ktorých si užívateľ nahrá kartu a pri platení dochádza ku komunikácii priamo s POS terminálom cez technológiu NFC (Near Field Communication). NFC je jedna z najviac používaných technológií pre platby mobilom a to najmä v Európe, Ázii, ako aj v USA, avšak zďaleka to nie je  jediná možnosť bezkontaktnej komunikačnej technológie na svete.

Ako funguje NFC

Near Field Communication, skrátene NFC, je krátkodosahové, vysokofrekvenčné, bezdotykové spojenie, ktoré umožňuje výmenu dát medzi zariadeniami do vzdialenosti približne 10 cm. Vďaka tejto technológii dochádza k výmene dát (napríklad tel. čísla, textu alebo obrázkov) prostredníctvom rádiových vĺn. NFC je pomerne všestranná technológia. Okrem platenia sa dá využiť aj v iných prípadoch, ako je párovanie s externými zariadeniami (tlačiareň) či zdieľanie súborov.

 

Samotná NFC technológia funguje v pasívnom alebo aktívnom pracovnom móde. V pasívnom móde je jedno zariadenie vysielač a druhé prijímač rádiových vĺn, no a v druhom prípade sú obe zariadenia považované aj za inicializátor, aj za prijímač. Aktívny mód sa používa práve v mobilných platbách. Od iných obdobných technológií (napr. Wifi, Bluetooth) sa líši napríklad tým, že k prenosu používa elektromagnetickú indukciu.

Okrem platieb mobilom sa  na Slovensku postupne udomácňujú už spomínané platby cez smart hodinky, náramky či platobné nálepky, ktoré si môžete nalepiť napríklad na smartfón, ak nemá NFC funkcionalitu. Na trhu sú okrem toho rôzne mobilné peňaženky, do ktorých je možné vložiť nielen platobné karty, ale aj vernostné karty či vouchery.

Medzi najnovšie, nie ešte natoľko zastúpené inovácie, patrí napríklad vychytávka, akou je platobný prsteň, ktorý rovnako funguje na technológii NFC. Niektoré modely dokonca ponúkajú priamo svetoznáme kartové spoločnosti a dajú sa použiť v krajinách EÚ/EHP v spolupráci s jedným bulharským fintechom, ktorý má povolenie inštitúcie elektronických peňazí a svoje služby poskytuje aj cezhranične. Samotný proces, ktorý vedie k aktívnemu využívaniu prsteňa, si vyžaduje stiahnutie príslušnej aplikácie do mobilného telefónu, následnú aktiváciu aplikácie prostredníctvom biometrie, aktiváciu virtuálnych platobných kariet a spárovanie a aktiváciu samotného platobného prsteňa s virtuálnou kartou, resp. s virtuálnym účtom. Inštalácia si vyžaduje istý čas, pretože počas aktivácie dochádza k biometrickému overeniu používateľa aplikácie, ako aj k schvaľovaniu virtuálnej karty.

Pozor na kompatibilitu

Výber vhodného nástroja v mnohom ovplyvňuje životný štýl užívateľa. Moderné platenie je síce určené pre klientov všetkých kategórií, no nie každému vyhovujú všetky alternatívy.

Podľa štatistík využívajú smart zariadenia na platby najčastejšie práve mileniáli a generácia Z, ktorí sú zvyknutí dôverovať biometrickým bezpečnostným prvkom ako napríklad odtlačok prsta a radi sa učia nové technológie. Z prieskumov jednej kartovej spoločnosti je dokonca zrejmé, že až ¾ respondentov generácie Z vítajú platenie  využitím biometrie.

Ak ste nadšenec moderných technológií, nezabudnite, že pred výberom vhodného spôsobu platenia je potrebné si preveriť kompatibilitu riešení. Nie každá banka totiž podporuje všetky možnosti na trhu a nie všetky mobilné zariadenia či nástroje sú kompatibilné s riešeniami bánk. Pred kúpou nového zariadenia si preto priamo overte  vo svojej banke či u vydavateľa platobných kariet, či toto riešenie podporuje.  Rovnako si preverte, či v novom zariadení je funkčná technológia NFC a môžete si doň stiahnuť aj aplikáciu na platenie.

Dôležitá je bezpečnosť

Aj keď nové moderné spôsoby platenia dokážu „zlákať“ klientov, aby si pre ne  otvorili účet napríklad aj v inej banke, či kúpili nový mobil alebo hodinky, tieto spôsoby nie sú úplne určené pre každého. Myslite aj na bezpečnosť vo všetkých ohľadoch. V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že rýchle a moderné platenie nijako nenavýši sumu na vašom bežnom účte alebo úverovom rámci kreditnej karty. Rovnako dávajte pozor na to, aby vaša karta alebo zariadenie neboli zneužité. Je preto potrebné si pravidelne kontrolovať pohyby a zostatok na svojom účte. Môžete tak urobiť vďaka notifikáciám, ktoré väčšina slovenských bánk ponúka alebo kontrolou výpisu z účtu. Ak sa vám niektorá platba nepozdáva, bezodkladne požiadajte banku o reklamáciu a preverenie kartovej transakcie. Na vybavenie reklamácie platby kartou má banka lehotu až 13 mesiacov (podľa čl. 71 smernice PSD2).

A čo v prípade odcudzenia smart platobných zariadení? Výhodou je, že stratu mobilu, hodiniek či prsteňa si pravdepodobne všimnete skôr ako stratu platobnej karty. Ak sa tak stane, čo najskôr zavolajte do banky, v ktorej máte účet, a kartu alebo účet naviazané na zariadenie zablokujte. Urobiť to môžete vo väčšine bánk aj cez mobilnú aplikáciu a internet banking. Niektoré zariadenia je možné prostredníctvom aplikácií aj monitorovať, a preto je ich nájdenie a lokalizácia v prípade straty oveľa jednoduchšia ako hľadanie karty.

Viac o aktivitách NBS a inováciách v oblasti financií sa môžete dočítať aj na stráne nbs.sk/fintech.