Životné situácie

Ako si správne nastaviť svoje ciele

Ciele – aj keď si myslíte, že si žiadne nenastavujete, sprevádzajú vás celým životom

Ako si správne nastaviť svoje ciele

Predstavte si, že idete do práce, no neviete prečo a čo budete v ten deň robiť. Po práci idete domov a keď ste hladní zistíte, že v chladničke nič nemáte. Jedlo, ktoré ste si mohli kúpiť z práce, však už pre zatvorený obchod nekúpite. V podstate by ste žili život náhodne bez cieľa alebo plánu. Boli by ste len subjektom vonkajších faktorov života, ktoré vás ovplyvňujú a vy sa im len prispôsobujete, tak ako prichádzajú. Takto nejako zvláštne by mohol vyzerať život, keby sme si nestanovovali žiadne ciele.

Ako na ciele?

Plánovanie cieľov a ich dosahovanie je potrebné nielen pre naše prežitie, ale aj pre náš osobnostný a profesijný rast. Vďaka cieľom dostávajú naše činy zmysel a máme pocit sebanaplnenia a sebarealizácie. Otázkou však zostáva, ako si ciele dávať, aby nám aj vyšli? A musia sa nám všetky naše plány na 100% vydariť? Odborná literatúra ponúka nespočetne veľa pohľadov na to, ako si správne nastavovať ciele. Jedným z najznámejších prístupov je metóda A-B-C, ktorá rozdeľuje ciele do troch kategórií:

A znamená achievable (dosiahnuteľné) a hovorí, že si máte stanoviť ciele, ktoré ste už v minulosti dosiahli a viete, že ich dokážete naplniť.

B znamená believable (uveriteľné, reálne). Tieto ciele sú pre vás nové, ale je veľký predpoklad, že ich dokážete naplniť, ich naplnenie však nezmení váž život.

C ako commited (zaviazaný) zastupuje ciele, ktoré vás dokážu posunúť ďalej a zmeniť váš život, často sú vzrušujúce a strašidelné zároveň, lebo na ich dosiahnutie musíte vynaložiť omnoho viac úsilia.

Ďalšie možnosti ako pristupovať k cieľom, sú napríklad SMART, smartER, BHAG, CLEAR, FAST a podobne. V niečom sa odlišujú a v niečom sú si, naopak, veľmi podobné. Nech už si vyberiete ktorýkoľvek spôsob, dôležitým krokom ako dosiahnuť cieľ, je spraviť si plán s konkrétnymi a merateľnými cieľmi. Inak povedané, musíte vedieť, čo chcete, ako sa tam dostanete, ako zistíte, či sa vám darí ho napĺňať a čo sa stane, keď cieľ naplníte.

Ako si nastaviť svoje ciele: SMART

Specific – váš cieľ by mal byť presne zadefinovaný. „Budem žiť zdravo“ napríklad nie je dostatočné, lebo prináša veľa otázok a možností.

Measurable – plnenie cieľa by malo byť merateľné, teda ak si poviete, že našetríte na dovolenku, určite si aj cieľovú sumu a v priebehu sporenia sledujte, či sa priamo úmerne napĺňa aj váš sporiaci účet.

Achievable – dôležité je nastaviť si dosiahnuteľný cieľ. Neznamená to, že si nemáte dávať výzvy, neprestreľte ich však, aby ste neboli sklamaní, že sa vám žiaden cieľ nedarí naplniť.

Results-oriented/relevant – myslite na výsledok, predstava, čo vďaka cieľu získate, vám pomôže zotrvať pri jeho napĺňaní.

Time-bound – nezabudnite na čas, nastaviť si cieľ na čas neurčitý vás ľahšie zvedie k tomu, že ho nedosiahnete. Veď načo sa ponáhľať, keď nemáte deadline.

Vo financiách môžeme tieto metódy aplikovať na sporenie. Oveľa jednoduchšie sa nám sporí na niečo špecifické s konkrétnou sumou, ako keď nám niekto povie, aby sme si odkladali 20 € mesačne na nejaký účet. Aj preto už niektoré banky priniesli možnosť premenovať si sporiaci účet na vlastný názov ako Dovolenka, Auto, Svadba a pod. Ďalším spomínaným hľadiskom je čas. Pri plánovaní je dôležité, či je cieľ vzdialený 1 alebo 30 rokov. Tendencia u ľudí je taká, že čím je cieľ vzdialenejší v čase, tým menej sme motivovaní ho naplniť. Študenti často pri téme sporenie na dôchodok reagujú, „veď ja sa ani dôchodku nedožijem“. Ak je cieľ príliš ďaleko, stáva sa z neho skôr predstava, ktorá s našou konkrétnou situáciou nemá žiadne spojenie.

Na  naplnenie cieľa nie vždy stačí iba naše úsilie a je potrebné do svojho plánovania zahrnúť aj svoje okolie. Dokázala to jedna štúdia, ktorej výsledkom bolo to, že skupiny, ktoré mali nielen pripravené presne definované ciele a akčné plány, ale sa o ne podelili aj s podporujúcim priateľom, dosiahli podstatne viac. Jedna skupina ľudí spomedzi tých, ktoré svoje plány zdieľali s priateľmi, vyšla ešte lepšie. Bola to tá, ktorá následne s priateľom zdieľala aj týždenné správy o pokroku.

Nezabudnite na kontrolu

Čo nás privádza k poslednej dôležitej veci, je kontrola napĺňania cieľa. Kontrola slúži na uistenie sa, či ideme správnym smerom a správnym tempom. Môže však byť pre nás aj motiváciou, ktorá nás opakovanie nakopne a vráti na cestu napĺňania cieľov. Ak neviete v čase kontrolovať napĺňanie cieľa, pravdepodobne ste si ho zle zadefinovali alebo si k nemu neurčili jednotlivé kroky. V prípade, že kontrola odhalí nedostatky, nemalo by vás to odradiť. Práve naopak, skúste to vziať ako výzvu a zamyslieť sa nad tým, čo by ste mohli začať robiť inak.

Finančné ciele

Ak sa vrátime k finančným cieľom, medzi tie najčastejšie patria šetrenie na auto, na dovolenku či kúpu alebo prerábku nehnuteľnosti. Medzi bežné drobné ciele patria aj šetrenie na nový mobil či notebook. Práve tieto ciele sa nám často darí napĺňať, lebo sú dobre zadefinované. Na druhej strane sú šetrenie na dôchodok, na finančnú rezervu alebo pre deti na vzdelanie. Tieto ciele sú nám tak vzdialené a vizuálne nedostatočné, že motivácia zotrvať pri takomto šetrení často upadá. Máme však dobrú správu. Vzhľadom na dlhý časový horizont vám stačí na tieto ciele posielať nižšie sumy, ktoré minimálne zaťažia váš rozpočet. Ak si hneď po výplate nastavíte pravidelné platby v menších sumách, nemusíte to ani pocítiť, a tak sa vám podarí aj tieto ciele napĺňať a pripraviť sa tak na budúcnosť.

Titulná foto: Unsplash

Tip na záver: Ak si stanovíte cieľ, podľa výskumov je efektívnejšie si ho napísať perom na papier, ako si ho len tak povedať v hlave 😊